W tym roku szkolnym wybrana grupa nauczycieli rozpoczęła wdrażanie oceniania kształtującego w klasach 3 i 4. Jest to proces długofalowy, podzielony na kilka etapów. Co roku kolejne zespoły nauczycieli będą realizowały ten program.
Ocenianie kształtujące to pozyskiwanie i udzielanie informacji pomagającej w nauczaniu i uczeniu się. Nauczyciel określa cele i kryteria do każdej lekcji. W ocenianiu kształtującym informujemy uczniów, co będzie podlegało ocenie oraz co nam pokaże, że cele zostały osiągnięte.
By efektywnie prowadzić zajęcia oraz sprawnie sprawdzić poziom przyswojenia wiedzy, w czasie zajęć lekcyjnych stosowane są specjalne pomoce dydaktyczne: metodniki, patyczki światła, kostki metodyczne, heksy, pudełko refleksji, czy skrzyneczka mistrzów . Dzięki nim w atrakcyjny dla uczniów sposób można ocenić ich poziom wiedzy, podsumować omawiane zagadnienia, budować w uczniach poczucie sprawczości i odpowiedzialności za proces nauki. Stosowane przez nauczycieli pomoce aktywizują i angażują intelektualnie wszystkich uczniów w tym samym czasie; wspierają budowanie bezpiecznej atmosfery uczenia się; motywują nauczyciela do ograniczenia liczby wypowiedzi, tworząc przestrzeń do myślenia i aktywności uczniów. Wymienione pomoce bez wątpienia wspierają uczniów w głębokim uczeniu – uczniowie nie tylko przyswajają wiedzą, ale podejmują refleksję nad tym, czego się nauczyli, łączą nowo poznane wiadomości ze starymi; wspierają internalizację wiedzy; tworzą swoistego rodzaju klasowy rytuał/zwyczaj zakończenia bądź rozpoczęcia lekcji; jak również wspierają nauczyciela w podsumowaniu lekcji w krótki i sprawny sposób.
Należy jednocześnie pamiętać o różnicach pomiędzy oceną sumującą a kształtującą. Ocena sumująca – podsumowuje pracę ucznia (jest wyrażona stopniem, procentem, punktami). Natomiast ocena kształtująca towarzyszy procesowi nauczania (jest wyrażona komentarzem).
Nauczyciele pracujący zgodnie z ideą OK w II półroczu skoncentrują się właśnie na poprawnym i pełnym udzielaniu uczniom informacji zwrotnej. W zespołach przedmiotowych zostaną wybrane prace, które spróbujemy ocenić tylko za pomocą informacji zwrotnej.
Ocenianie kształtujące to wielka pomoc dla rodziców. Mogą oni wesprzeć swoje dziecko, gdyż wiedzą dokładnie, co ich dziecko już umie, a gdzie popełniło błąd i jak ten błąd poprawić. W tym procesie bezcenna są właśnie właściwie określane cele lekcji, kryteria sukcesu uczniów (NaCoBeZu) oraz bezapelacyjnie otrzymywana informacja zwrotna od nauczycieli.
My, nauczyciele tej szkoły, mamy nadzieję, że wspólnie (nauczyciele-uczniowie-rodzice) przyczynimy się do osiągnięcia sukcesów przez młodych ludzi.
W ramach lekcji z edukacji polonistycznej, na których wprowadzane są różne elementy oceniania kształtującego uczniowie klas 3 przygotowali lapbooki. Omawianie lektur wcale nie musi być nudne. Wiadomo, że żeby się czego nauczyć trzeba zaangażować najwięcej zmysłów. Tak się dzieję kiedy tworzymy lapbooka – wykorzystuję się wtedy prawie wszystkie zmysły. Dzięki lapbookom uczniowie rozwijają różne umiejętności pisanie, czytanie, logiczne myślenie, kreatywność. Uczą się także organizacji pracy, wykorzystania zdobytej już wcześniej wiedzy, segregowania uzyskanych informacji. Podstawową zasadą jest własnoręczne wpisywanie informacji. To idealny sposób na naukę w formie zabawy.
Metodnik wspiera nauczyciela w organizacji procesu uczenia się w uczniach zaś buduję poczucie samodzielności i odpowiedzialności za proces uczenia się. Monitoruje również osiągnięcia celów lekcji zarówno przez nauczyciela jak i ucznia.
Oto krótka fotorelacja z pracy metodą oceniania kształtującego.
Informacje przygotowane przez: Zespół nauczycieli oceniania kształtującego
na stronie opublikowała Agata Ziemek